انواع روش های حمل و نقل مسافر بین شهری

انواع روش های حمل و نقل مسافر بین شهری

روزانه میلیونها نفر در بین شهرهای ایران جابجا می شوند. هر شهر با توجه به امکانات و شرایطی که در اختیار دارد، برای درآمدزایی و بهبود وضعیت همشهریانش، شرایطی را فراهم می کند تا ساکنین دیگر شهر ها در حال رفت و آمد، کار، تجارت و تحصیل باشند. بنابراین هر شهر با توجه شرایط جغرافیایی که دارد برای جابجایی مسافران استفاده می کند. در ادامه به بررسی انواع روش های حمل و نقل مسافر و مزیت ها و معایب هر کدام می پردازیم.

انواع روش های حمل و نقل مسافر

به طور کلی سه روش کلی برای حمل و نقل بار و مسافر وجود دارد که عبارتند از:

  • زمینی
  • هوایی
  • دریایی

از سه روش ذکر شده حمل و نقل هوایی دارای بالاترین سرعت و حمل و نقل دریایی کندترین روش جابجایی بار و مسافر محسوب می شود. حمل و نقل زمینی نیز به صرفه ترین و رایج ترین نوع حمل و نقل محسوب می شود.

حمل و نقل هوایی:

حمل و نقل هوایی هم به منظور جابجایی بار و هم مسافر مورد استفاده قرار میگیرد. انواع پروازهای هوایی به سه دسته چارتر، بازرگانی و سیستمی تقسیم می شوند. پروازهای چارتری هم برای حمل مسافر و هم کالا مورد استفاده قرار می گیرد. ارائه آفرهای لحظه آخری سبب می شود قیمت این پروازها تا حد زیادی کاهش پیدا کند. پروازهای سیستمی نیز تنها مخصوص حمل مسافر هستند.

حمل و نقل هوایی - هواپیما

روش حمل و نقل هوایی دارای سرعت بسیار بیشتری نسبت به سایر روش ها است اما هزینه آن بالاتر و از امنیت پایینی برخوردار است. هواپیما برای حمل هر کالایی به صرفه نیست و از این روش حمل و نقل تنها برای کالاهایی که قیمت و حساسیت بالایی دارند استفاده می شود.

حمل و نقل دریایی:

در حمل و نقل دریایی از کشتی ها و ناوها استفاده می شود. این روش از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. قیمت آن بسیار منصفانه و مقرون به صرفه است و برای حمل مسافر و کالا مورد استفاده قرار میگیرد. این روش دو ایراد دارد. اول اینکه تنها شهرها و کشورهایی می توانند از آن استفاده کنند که در مجاورت آب قرار داشته باشند. دوم سرعت پایین این روش حمل و نقل آن را برای حمل و نقل برخی کالاها مانند مواد غذایی و مواردی که از حساسیت بالایی برخوردارند بلا استفاده کرده است.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل زمینی:

حمل و نقل زمینی به دو بخش حمل و نقل جاده ای و ریلی تقسیم میشود. حمل و نقل ریلی از امنیت بالا و قیمت های پایینی برخوردار است. سرعت آن کند تر از حمل و نقل جاده ای است اما برای مسافران، جابجایی با این روش بسیار جذاب و لذت بخش است.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل جاده ای رایج ترین نوع حمل و نقل در بین تمامی روش ها است. این روش از امنیت نسبتا پایینی برخوردار است. زیرا امکان تصادفات در آن نسبتا بالاست. همچنین هزینه های سفر با این روش نیز نسبت به حمل و نقل ریلی بالاتر اما نسبت به سفر با هواپیما بسیار کمتر است. در حمل و نقل جاده ای از انواع مختلف وسایل نقلیه با توجه به نیاز مشتریان استفاده می شود. شرکت پارسه گشت به عنوان ارائه دهنده خدمات حمل و نقل بین شهری انواع سواری، ون، اتوبوس، مینی بوس و میدل باس را در ناوگان خود دارد. در این روش حمل و نقل، هزینه سفر با توجه به مدل وسیله نقلیه، مسافت طی شده و تعداد مسافران تعیین می شود.

جابجایی با خودروی سواری:

خودروی سواری از سریعترین وسایل نقلیه در ناوگان حمل و نقل جاده ای است. تعداد افرادی که می توانند با این وسیله نقلیه جابجا شوند به غیر از راننده سه نفر است. اما اگر تعداد مسافران چهار نفر باشد، اکثر شرکت های حمل و نقل، با دریافت مبلغی جزئی اجاره حمل ۴ مسافر را نیز می دهند. هزینه حمل تا حد زیادی به مسافت مبدا و مقصد بستگی دارد. اما عوامل دیگری نیز چون تعداد مسافران، میزان بار، ساعت حرکت و… در قیمت نهایی سفر تاثیرگذار هستند. رزرو تاکسی بین شهری اولین گزینه برای جابجایی بین دو شهر با سرعت زیاد و هزینه مقرون به صرفه است. از جمله امکانات این وسیله نقلیه می توان به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی اشاره کرد.

رزرو تاکسی  بین شهری

سفر با اتوبوس:

سفر با اتوبوس زمانی انتخاب می شود که افراد برای سفر نیاز به سرعت بالا ندارند. قیمت مقرون به صرفه و امنیت بالاتر از اولویت های آنهاست. میزان باری که میتوانند با اتوبوس جابجا کنند تا حدودی بیشتر است و می توانند برای مسافرت های گروهی از این وسیله نقلیه استفاده کنند. برای مسافران امکان اجاره اتوبوس هم به صورت کامل میسر است و هم افراد می توانند با دیگر مسافران همسفر شوند. از امکانات اتوبوس ها می توان به یخچال، سیستم صوتی و تصویری، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و صندلی های قابل تغییر حالت نام برد.

رزرو تاکسی بین شهری

اتوبوس ها علاوه بر سفرهای بین شهری، برای سرویس مدارس، بهشت زهرا، ایاب و ذهاب ادارات، اردوی مدارس و … نیز توسط شرکت های حمل و نقل اجاره داده می شود.

سفر با ون:

ون ها برای سفرهای گروهی با تعداد بین ۹ تا ۱۵ نفر مناسب هستند. معمولا ون ها برای سفرهای بین شهری به طور کامل اجاره داده می شوند. اگر تعداد گروه شما برای سفر در حد یک ون باشد، مقرون به صرفه است که یک ون اجاره کرده و هزینه آن بر تعداد افراد سرشکن شود. ون ها در خطوط تاکسی رانی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. صندلی های این خودروها قابل تغییر حالت نیستند و راحتی کمتر و فضای کمتری نسبت به اتوبوس ها و مینی بوس ها دارند. دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند و برای سرگرمی می توان از سیستم صوتی آن استفاده کرد.

اجاره مینی بوس برای سفر:

مینی بوس ها از اتوبوس کوچکتر و از ون ها بزرگتر هستند. تعداد حدودا بین ۱۷ تا ۲۵ نفر را در خورد جای می دهند. دارای سیستم صوتی و تصویری برای سرگرمی و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند. دارای سرعت کمی هستند اما برای گردش ها و سفرهای بین شهری مناسب هستند.

جمع بندی:

برای سفر در حالت کلی سه روش زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد. حمل و نقل دریایی برای همه شهرها و کشورها مقدور نیست و حمل و نقل هوایی نیز به دلیل هزینه بالا برای همه مقدور نیست. پس بهترین روش حمل و نقل حمل و نقل زمینی است که خود شامل ریلی و جاده ای می شود. حمل و نقل جاده ای رایج ترین و در دسترس ترین نوع حمل و نقل است که اکثر افراد برای سفرهای خود مورد استفاده قرار می دهند. هر کدام از خودروهایی که توسط شرکت های حمل و نقل اجاره داده می شوند دارای مزیت ها و امکانات خاصی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

اشتراک گذاری :

پست های دیگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
به بالای صفحه بردن